..........

پروژه کتابخوانی عیدانه

پروژه کتابخوانی عیدانه بچه‌های مدرسه‌ی فرهنگ با سری کتاب‌های «با خنده یاد بگیر» از نشر ایرانبان آغاز شد.
در این پروژه معلمان و کادر مدرسه هر کدام در پیام‌های ویدئویی به معرفی یک کتاب از این مجموعه پرداختند و از بچه‌ها خواستند مأموریتی را با توجه به مفاهیم آموزشی درون کتاب به انجام برسانند. این مأموریت‌ها به شرح زیر بود:

کتاب اول؛
شناخت و پذیرش ویژگی‌های فردی از ماجراهای مهم زندگی است. کتاب «رفیق، تو همینطوری هم خوبی، لازم نیست عالی باشی» درباره‌ی پذیرش ویژگی‌های فردی بچه‌هاست. از دانش‌آموزان خواستیم تا در ایام تعطیلات نوروز بعد از آشنایی با این کتاب به این فکر کنند که چه ویژگی‌هایی دارند و آن‌ها را برایمان بنویسند.

کتاب دوم؛
قهرمان به چه کسی میگویند؟
ممکن است هرکدام از ما تعریف متفاوتی از قهرمان داشته باشیم. کتاب «از زورگوها نترس، شجاع باش» نشان می‌دهد قهرمان کسی است که به بقیه کمک می‌کند تا آسیب نبینند. بچه‌های دبستانی مجتمع فرهنگ برایمان نوشتند که قهرمانشان کیست؟
کتاب سوم؛
خیلی از ما دقیقه‌نودی هستیم، یعنی انجام کارها را به آخرین لحظه موکول می‌کنیم. کتاب «رفیق دقیقه نودی نباش» می‌خواهد راهکارهایی برای خلاصی از این وضعیت به بچه‌ها معرفی کند. از بچه‌های دبستان فرهنگ خواستیم بعد از خواندن این کتاب درباره‌ی فیل‌ها تحقیق کنند. چرا فیل‌ها؟ چون فیل‌ها حافظه خیلی خوبی دارند!
کتاب چهارم؛
والدین و بچه‌ها همیشه سر مرتب و منظم بودن با هم جروبحث دارند. کتاب «رفیق شلخته نباش، مرتب باش» می‌خواهد نظم و ترتیب را به بچه‌ها یاد بدهد. از دبستانی‌های فرهنگ خواستیم از میز تحریرشان یا جایی که در آن کارهایشان را انجام می‌دهند عکسی برایمان بفرستند تا نشان بدهند آنها چه روشی برای مرتب نگه داشتن وسایل و فضای کارشان دارند.

کتاب پنجم؛
برای انجام دادن تکالیف باید انرژی داشت و برای انرژی داشتن باید تغذیه مناسب داشت. کتاب «رفیق تنبلی نکن! تکلیف‌هایت را انجام بده» راه‌های مختلفی را برای انجام راحت‌تر تکالیف به بچه‌ها پیشنهاد می‌دهد که یکی از آنها توجه به تغذیه است. بچه‌های دبستان مجموعه ی فرهنگ در ایام نوروز با این کتاب آشنا شدند و عکس خوراکی‌هایی را که برای تغذیه‌شان انتخاب می‌کنند را برایمان فرستادند.
کتاب ششم؛
هر کس در زندگی مرتکب اشتباهاتی می‌شود، بچه‌ها هم همین‌طور. آن‌ها نباید از اشتباه کردن بترسند اما باید یاد بگیرند که در برابر اشتباهاتشان مسئولیت‌پذیر باشند. کتاب «از اشتباه کردن نترس، مسئولیت‌پذیر باش.» دقیقا درباره همین موضوع با بچه‌ها صحبت می‌کند. از بچه های دبستانی مجتمع فرهنگ خواستیم یکی از تمرینات کتاب را انجام دهند: اگر یک روز حواستان نبوده و در یخچال را بازگذاشتید، در جواب مادرتان چه می‌گویید؟
پروژه کتابخوانی عیدانه بچه‌های مدرسه‌ی فرهنگ آغاز فعالیت بزرگتری است که مجتمع آموزشی فرهنگ قصد دارد به صورت مستمر ادامه داده و به خصوص در فراغت ایام تعطیلات تابستان بر روی آن تمرکز کند. در مرحله‌ی دوم این برنامه‌ی کتابخوانی از مجموعه فعالیت‌های بچه‌ها، تعدادی از کارها را انتخاب و در صفحه‌ی مجتمع آموزشی فرهنگ به رأی‌گیری گذاشتیم. فرمت مسابقه و رأی‌گیری در اینستاگرام صرفاً جهت همراه شدن بیشتر اولیا و خانواده‌ها با کودکانمان است و قطعاً تمامی فعالیت بچه‌ها در جای خود با ارزش و بدون قابلیت رتبه‌بندی است.
جوایز برگزیدگان به تدریج و در جشن‌های مختلف مجتمع فرهنگ به بچه ها اهدا شد و گزارش تصویری آن در صفحه اینستاگرام فرهنگ به اشتراک گذاشته می‌شود.

[ux_gallery ids=”2718,2719,2720,2721,2722,2723,2724,2725,2726,2727″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *