..........

هنر و خلاقیت - تاریخچه هنر (قسمت 1)- خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت دوم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت سوم – سرکار خانم کاظمی

خلاصه ی قسمت اول

گاهی اوقات چیزهایی در اطرافمان وجود دارد و چون دائم دیدیم و تکراری شدن اصلا به علت و چگونگی پیدایش آنها فکر نمی کنیم. نقاشی هم از این دسته است. تابحال فکر کرده‌اید نقاشی چطور بوجود آمد؟ بچه‌های عزیز در مورد عصر سنگ باهاتون صحبت می‌کنم. انسان‌های نخستین به دنبال راهی برای زنده ماندن بودند به این ترتیب به جنگل‌ها کوهها و دریاها و... رفتند. دنبال خوراک بودند تا بتواند زنده بمانند و همین طور از خودشان محافظت می‌کردند. پس انسان دوران سنگ فهمید با شکار حیوانات یا خوردن بعضی گیاهان می‌تواند زنده بماند. از طرفی حیوانات هم به طور غریزی دنبال شکار دیگر حیوانات ،گیاهان یا حتی انسان بودند. انسان آن دوره کم‌کم به برف باران و دیگر اتفاقات طبیعی هم پی‌ برد. شاید اسم آنها را آن زمان نمی‌دانست اما می‌دید که گاهی چیزهایی از آسمان می‌بارد یا وزش بادها یا هر اتفاق طبیعی دیگر را می‌دید و کشف می‌کرد .به تدریج تلاش کرد برای ارتباط گرفتن با دیگران یا این‌که خبری به دیگران بدهد از خودش رد و اثری باقی بگذارد. انسان سعی کرد با کمک  قدرت ذهنش شکار بهتری داشته باشد. حتما شنیدید اگر روی چیزی تمرکز کنید یا به آن فکر کنید می‌توانید آن‌را بدست بیاورید.

خلاصه ی قسمت دوم

در ادامه تاریخ هنر داستانی تعریف می‌کنم: در آفریقا میمونی وجود دارد که برای شکارش جلوی لانه مورچه‌ها می‌نشیند چوبی را خیس می‌کند و درون لانه فرو می‌برد، وقتی مورچه‌ها به آن چسبیدند آنها را می‌خورد. در واقع ابزار شکارش چوب نازک وآب دهانش است.

انسان دوران سنگ هم که خیلی ساده زندگی می‌کرد و امکاناتی نداشت، پس تلاش کرد برای شکار و زنده ماندن ابزاری خلق کند. مثلا برای بریدن گیاهان یا شکار حیوانات به سنگ تیز احتیاج داشت، سعی می‌کرد سنگ تیز در طبیعت پیدا کند. با گذشت زمان فکر کرد لازم نیست همیشه بدنبال ابزار باشد بلکه می‌تواند این ابزار را بسازد مثلا فهمید با ضربه زدن دو سنگ به همدیگر ،یک تکه سنگ تیز ایجاد می‌شود. به همین سادگی اولین ابزاری که لازم داشت خلق کرد. به نوعی اولین اثرهنری ایجاد شد. ما به عنوان انسان امروزی شروع شکل‌گیری هنر را در همان زمانهای اولیه زندگی می‌دانیم. راستی شما چه اثر هنری می‌توانید خلق کنید؟!

خلاصه ی قسمت سوم

جامعه شناسان زندگی انسان نخستین را به دوره‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرده‌اند. دوران سنگ شامل سه دوره ۱.دوران پارینه سنگی. دوران میانه سنگی. دوران نو سنگی است و هرکدام از این دوران‌ها حدود ده هزار سال باهم فاصله دارند. جامعه‌شناسان معتقدند انسان در گذشته بصورت گروهی و قبیله‌ای زندگی می‌کرده‌ است و به یاد دارید اولین ابزار رفع نیاز خودش سنگ بود. جالب این‌که هر چه بدست می‌آوردند بصورت گروهی استفاده می‌کردند و اگر شکاری نداشتند همه گرسنه می‌ماندند. سپس ابزار دیگری مثل آتش را کشف کردند و کم‌کم سبک زندگی آنها تغییر کرد و یکجا نشین شدند. تا اینجا شما چه تصوری از زندگی انسانهای نخستین دارید؟ یک نقاشی خیالی در مورد زندگی و ابزارهای انسان‌های نخستین بکشید.

تاریخچه هنر – قسمت چهارم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت پنجم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت ششم – سرکار خانم کاظمی

خلاصه ی قسمت چهارم

ببینیم این انسان نخستین به کجا رسید؟ انسان در آن زمان برای ادامه زندگی شکار می‌کرد و برای شکار به مهارت و ابزار و سرعت عمل نیاز داشت. یکی از راههای ساده‌ای که پیدا کرد تا شکار کند این بود یک گله را دنبال می‌کرد و به لبه پرتگاه هدایت میکرد ،همین‌که حیوان از لبه به پایین پرت می‌شد و ضربه می‌خورد آن‌را شکار می‌کرد. حتی بعدها فکر کرد اگر به طرح یا شکل حیوان نگاه کند و کاری که برای شکار کردن لازم هست روی نقاشی حیوان پیاده کند در شکارش موفق‌تر خواهد بود. اعتقاد انسان نخستین به جادوو انرژی در این حد بود. البته رسم شکل و طریقه نقاشی و رنگ کردن آنها چطور بود قطعا مشخص نیست. اما این طرح و شکل‌ها روی بعضی سنگ‌ها و غارها وجود دارد. لطفا راجع به این نوع انرژی دادن فکر کنید و خیال بافی کنید و نقاشی یا  داستانی طراحی کنید.

خلاصه ی قسمت پنجم

اگر یادتان باشد از تاریخچه هنر گفتیم و انسان دوران سنگ را در سه دوره قرار دادیم. گفتیم انسان پایین سنگ از هنر و نقاشی برای بالا رفتن قدرتش و شکار بهتر استفاده می‌کرد. البته نگاه خودش هنر و نقاشی نبود و طرح‌هایی که روی غارها و سنگ‌ها پیدا شد عامل پیدایش هنر نقاشی شد. انسان آن دوران با نقاشی و اعتقادی که به جادو داشت با خودش می‌گفت هر چه طرحی را دقیق‌تر  بکشد در شکار فردا موفق‌تر خواهد بود. جالب است که این اعتقاد به جادوی نقاشی و این رازآمیز بودن نقاشی تا الان هم در بعضی انسان‌ها وجود دارد. مثلاً قبیله‌هایی که خیلی دور از شهرها هستند مثل قبایلی در آمریکا یا آفریقا اعتقاد دارند اگر گاو را نقاشی کنند از بین می‌رود. در گذشته با هنر آشنا نبودند فقط این طرح ها راهی بود برای رسیدن به شکار بهتر و سیر شدن انسان‌ها . با گذشت زمان و پی بردن به علم کنونی آن طرح‌ها و نقاشی‌های گذشته را جزو دنیای هنر می‌دانند. نکته جالب این است که این نقاشی‌ها در دل غارها و پیچ‌وخم غارها کشیده شده، شاید به دلیل اینکه دور از دسترس بقیه افراد باشه و باد و باران و عوامل طبیعی آسیبی به آن‌ها نزند. در ادامه در مورد این غارها و اسمشان صحبت خواهیم کرد.

خلاصه ی قسمت ششم

جلسات قبل از تاریخ پیدایش هنر با هم صحبت کردیم. گفتیم انسان نخستین نقاشی را برای سیر کردن شکمش انجام می‌داده و برای زیبایی نبوده چون نقاشی‌هایی که پیدا شده گاهاً یک طرح روی طرح قبلی کشیده شده و این اگر هدف زیبایی بود هیچ‌گاه دو طرح را روی هم نمی‌کشیدند. و گفتیم نقاشی‌ها را در دل غارهای تاریک می‌کشیدند هم بدلیل محافظت از آنها و هم این‌که در جاهای تاریک و خلوت وهم و خیال قوی تر می‌شود. چون انسان به راز آمیز و خیالی بودن نقاشی‌ها معتقد بود پس غارهای تاریک را انتخاب می‌کرد. اما نقاشی‌هایی که پیدا شده گاهاً رنگ شده هستند؛ باستان‌شناسان معتقدند احتمال دارد انسان با کمک استخوان و پر حیوانات وسیله‌ای ساخته تا نقاشی بکشد و بوسیله پودر گِل اخرا و به کمک روغن حاصل از پیه حیوانات و صمغ درختان و موارد دیگر توانسته نقاشی‌هایش را رنگ کند. البته هنوز دقیق مشخص نیست که چطور و چه وسیله هایی ساخته و نقاشی‌ کشیده است. اگر مایل بودین در این مورد تحقیق کنید.

تاریخچه هنر – قسمت هفتم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت هشتم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت نهم – سرکار خانم کاظمی

خلاصه ی قسمت هفتم

در ادامه تاریخ هنر می‌خواهیم در مورد سبک نقاشی‌های انسان اولیه صحبت کنیم. باستان‌شناسان معتقدند سبک این نقاشی طبیعت‌گرایانه است یا ناتورالیسم. زیرا انسان هیچ دسترسی دیگری نداشته فقط به طبیعت و اطرافش نگاه می‌کرد و طرح می‌کشیده وچون برای سیر کردن شکمش و اعتقادش به جادوی نقاشی این کار را انجام می‌داده ،تلاش می‌کرده خیلی دقیق نقاشی کند تا در شکارش موفق‌تر باشد. چند مورد از نقاشی‌هایی که پیدا شده نشان می‌دهد که حیوانات مدنظر برای شکار مثل گوزن، گاو وحشی و آهو خیلی نزدیک به واقعیت کشیده شدند، اما وقتی انسان خودش را نقاشی کرده خیلی غیر واقعی و انتزاعی کشیده است. شاید به این دلیل که خودش از آسیب در امان باشد. یک نقاشی عجیب دیگری که‌در غار سه برادر یافت شده ترکیب انسان و حیوان است. پنجه‌هایی از خرس، دم روباه، ریش صورت یک مرد که روی سرش شاخ گوزن است و بدنش شیر است. شاید یکی از دلایل این مدل نقاشی این باشد که انسان آن زمان خودش را با این چیزها استتار می‌کرده و به شکار می‌رفته .شما هم تحقیق کنید و خیال‌پردازی کنید ببینید دلیلی برای این مدل نقاشی‌های ترکیبی انسان و حیوان پیدا می‌کنید؟ اینکه چرا حیوانات را واقعی و خودش را غیر واقعی می‌کشیده است؟

خلاصه ی قسمت هشتم

با هم صحبت کردیم‌ درباره‌ی این‌که نقاشی‌ها در غارها کشیده شده. الان می‌خواهیم ببینیم چه‌طور شد که غارها کشف شدند. در سال ۱۸۷۰ میلادی در ملک شخصی آقای مارسلینور دوسوتواولا  کشف شد. دن مارسلینور در غاری به نام آلتامیرا در حال تحقیق بود  و دخترش با جثه‌ی کوچکش از لابه‌لای سوراخ های غار رد شد و نقاشی‌ها را دید. پس از این کشف عجیب، با دقت بیشتری به کنکاش در غار پرداختند و نقشهای زیبایی را که بادقت رنگ‌آمیزی شده بود، در غار یافتند. از اینرو «دوسوتواولا» در سال ۱۸۸۰ میلادی گزارشی از کشفیات خود تهیه و منتشر کرد که با استقبال باستانشناسان مواجه نشد. با اصرار او یکی از دانشمندان از غار دیدن کرد و نتیجه آن شد که آنان نقاشیهای غار را تقلبی تشخیص دادند. پس از این ماجرا، غارهای مشابه دیگری کشف شد که به‌واسطه وجود افزارهای خارایی صیقل‌داده‌نشده، استخوان و عاج، دانشمندان دریافتند که نظریه «سوتواولا» درست بوده است. صحت نظریه او زمانی بر جهانیان اثبات شد که او دیگر در قید حیات نبود. در پی این اتفاقات زمینشناسان در پی اثبات نظریه «دوسوتواولا» راهی غار آلتیمیرا شدند و با توجه به نوع رسوباتی که روی بعضی از تصاویر وجود داشت، به این نتیجه رسیدند که آثار مربوط به عهد حجر قدیم است. با توجه به کشف غارها باستان‌شناسان به تحقیق جدی‌تری پرداختند و دنبال کشف بودند تا ببینند این اثرها در چه جاهای دیگری هستند. غار لاسکو فرانسه و غاری در لرستان ایران هم از جمله این غارهای کشف شده هستند.

خلاصه ی قسمت نهم

علاوه بر نقاشی‌ها، کنده‌کاریهایی نیز در غارها پیدا شده است. برای این کنده‌‌کاریها از فرورفتگی و برآمدگیهای دیواره غارها استفاده می‌کردند تا طرح‌ها را واقعی‌تر رسم کنند. مثلا کنده‌کاری روی شاخ گوزن که دانشمندان اسمش را گاو وحشی با سری برگشته گذاشته‌اند. علاوه برآن مجسمه‌هایی نیز از آن دوران پیدا شده است که تصویر یک زن است و دانشمندان آنها را ونوس نام‌گذاری کردند. البته شاید توی ذهنتان ونوس را الهه‌ی زیبایی تصور کنید اما این مجسمه‌ها خیلی هم زیبا نبودند و معمولاً با سری برجسته و شکم‌هایی بزرگ ساخته شدند و شاید نمادی از شکار بیشتر و باروری بوده‌اند. بعدها درمورد آواز خواندن، موسیقی و رقص انسان‌های دوران سنگ چیزهایی کشف شده است.

تاریخچه هنر – قسمت دهم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت یازدهم – سرکار خانم کاظمی
تاریخچه هنر – قسمت دوازدهم – سرکار خانم کاظمی

خلاصه ی قسمت دهم

تا الان با هم در مورد چگونگی شکل‌گیری هنر صحبت کردیم و الان در مورد یکی از رشته‌های هنری به نام رقص با هم صحبت  می‌کنیم.

اما رقص چیست؟ رقص یک سری حرکات خاص و موزون است که برای انسان اولیه انرژی را به همراه داشت. آنها مراسم‌های مختلف خودشان را به شکل حیواناتی در می‌آوردند و می‌رقصیدند. چرا که آنها اعتقاد داشتند اجداد و نیاکان آنها حیوانات مختلفی هستند. مثلاً یک قبیله که خوراکش گوزن بود این طور اعتقاد داشت که اجداد آنها گوزن بوده‌اند. قبل از شکار رییس قبیله خودش را شبیه توتم یا همان حیوان که اجدادشان می‌دانستند در می‌آوردند و بقیه اعضا با طرح‌های مختلفی از گوزن آرایش می‌کردند، صداهای مختلفی در می‌آوردند و شروع به حرکاتی موزون و رقص مانند می‌کردند. دور آن فرد می‌چرخیدند و ادای شکارکردن آن حیوان را در می‌آوردند. این‌طور بود که رقص شکل گرفت. شما هم می‌توانید رقص قبیله‌ای را اجرا کنید؟

خلاصه ی قسمت یازدهم

میخواهیم در مورد شکل گیری هنر اصیل موسیقی صحبت کنیم. اگر یادتان باشد گفتیم انسان‌های اولیه رقص را شروع کردند و سپس صدا را تولید کردند. انسان تولید صدا را از حیوانات آموخت. صدای کلاغ‌ها، زوزه‌ی گرگ‌ها همه‌ی این‌ها نوعی آوا، صدا و ریتم مخصوص دارد. انسان نخستین با بهره‌گیری از طبیعت و در ابتدا تقلید صدای حیوانات و به‌تدریج تولید صداهای جدید موسیقی را شکل داد.

خلاصه ی قسمت دوازدهم

ابتدا لازم هست بگویم انتقال یعنی جابه جا کردن. دوره انتقال مربوط به انسان میانه سنگی است. گفتیم در دوران پایین سنگی انسان جابجا می‌شده و هر جا شکار و غذا بوده به آنجا مهاجرت می‌کرده است. اما در دوران میانه سنگی انسان یاد گرفت شکار و مواد غذایی را ذخیره کند و چند بار استفاده کند و به این‌صورت یکجانشین شد. یاد گرفت برای خودش مسکن بسازد و حتی ظرف، نیزه و ابزار ساخت.کم‌کم یاد گرفت با آرامش ابزارها را تزیین کند و این تغییر بسیار بزرگی در دنیای هنر است.

تاریخ هنر مدرن (واسیلی کاندینسکی) خانم کاظمی
هنر و خلاقیت. دایره. خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.دایره.خانم کاظمی
خلاصه ی ویدئو

ابتدا با تعریف داستانی به زندگی این هنرمند می‌پردازیم.

جعبه نقاشی پر سر و صدا: واسیلی کودکی بسیار منظم و مرتب بود. او درس می‌خواند و به تمرین پیانو می‌پرداخت.یک روز عمه‌اش جعبه نقاشی چوبی به او هدیه داد. در جعبه را باز کرد و دنیایی جدید برایش آشکار شد، او با ترکیب رنگ‌ها دایره‌ای لیمویی و مستطیل آبی کشید. سپس خط‌هایی با فرم نت موسیقی و صدای آهنگین آنها را نقاشی کرد. او از خوشحالی فریاد زد. پدر و مادر و عمه‌اش آن نقاشی را که دیدند هر کدام چیزی پرسیدند. مادرش گفت گل کشیدی؟ عمه اش گفت خانه کشیدی؟ پدرش گفت این چیه؟ واسیلی گفت این موسیقی‌ است. در آن زمان عمه‌اش گفت این بچه کلاس هنر لازم دارد. بعد از آن او به کلاس هنر رفت و نقاشی کشیدن را یاد گرفت. سالها گذشت در زمینه حقوق تحصیل کرد و به سر کار رفت. اما با وجود روزمره‌ها همچنان به رنگ‌های خیابان و نقاشی‌هایی که می‌دید توجه می‌کرد. آنها چه صداهایی در ذهنش ایجاد می‌کردند؟ در نهایت او از مسکو به مونیخ رفت و نزد اساتید معروف به کلاس نقاشی رفت. نقاشی های جدیدی می‌کشید و معتقد بود نقاشی نه فقط یک خانه ،گل یا کوه است. بلکه نقاشی باید احساس داشته باشد. او مجدد با جعبه نقاشی پر سر و صدایش چیزهایی جدید خلق کرد. بداهه پردازی می‌کرد. هنر انتزاعی یا آبستره را ایجاد کرد اما مدت ها طول کشید تا مردم آثار او را درک کنند و دائم از او می‌پرسیدند خانه کشیدی؟ گُل کشیدی؟ این‌ها چیه؟ و او جواب می‌داد این‌ها هنرِ من است. او از کودکی درگیر بخش‌های نادیده نقاشی شده بود. دوست داشت نقاشی ها صدا و روح داشته باشند.

خلاصه ی ویدئو

بچه‌های عزیز می‌خواهیم با چندتا دایره یک اثر هنری بکشیم. دو تا دایره‌ي کوچک و بزرگ می‌کشیم. با این دو تا دایره چه می‌شود کشید؟ ساعت، خورشید، کره ماه، میز و... ما می‌خواهیم دو تا دایره را تبدیل کنیم به وسیله‌ای که منحصر به خود شما باشد. هر چیزی کشیدید با دقت رنگ کنید و کل صفحه را هم رنگ کنید تا نقاشی‌هایتان زیباتر شود.

خلاصه ی ویدئو

بچه ها شما شکل‌های هندسی را می‌شناسید. می‌دانید چه چیزهایی دایره شکل هستند. مثلاً ساعت، خورشید، ‌کرات و سیارهها. چشمانتان را ببندید و تصور کنید در خیابان راه می‌روید. چه شکل‌هایی با فرم گرد می‌بینید؟  وقتی به مغازه میوه‌فروشی می‌روید چه میوه‌های گردی می‌بینید؟

به نظرتان چرا دایره این‌قدر اهمیت دارد؟ می‌دانید زمین گرد است؟

حالا یک بازی کنیم. دو دایره روی کاغذ می‌کشیم. این دو شبیه چه چیزی هستند؟ مطمئناً همه می‌گویند آدم برفی. اما از شما می‌خواهم خیال‌بافی کنید و صفحه کاغذ را بچرخانید و در حالت دیگر دو دایره را ببینید. حالا بگویید چه می‌بینید؟

هنر و خلاقیت. ترسیم خطوط. خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.صدای اطراف.خانم رسول زاده
هنرو خلاقیت. گوش دادن به صدای اجسام.خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

بچه‌های عزیز اطراف را نگاه کنید. چه خط‌هایی می‌بینید؟ خط سقف، خط موج دریا، خط دور ظرف و... چند مدل خط داریم؟ خط صاف، منحنی، شکسته و خط مورب. موزیکی را که دوست دارید پخش کنید و با مدادتان یا پاستل و هر ابزاری که دوست دارید طرح موسیقی‌تان را بکشید. از سفیدی کاغذ چیزی باقی نماند. با خط‌های مختلف شکل‌های زیبا و ساده رسم کنید. طرحی خاص بکشید. مثلا یک نقشه گنج یا هر طرح زیبای دیگری. دنیای زیبایی مختص خودتان خلق کنید.

خلاصه ی ویدئو

بچه‌ها کمی سکوت کنید و صداهای اطراف را خوب گوش کنید. صدای برگ‌های پاییز، صدای پرنده‌ها، حتی در زندگی مدرن ما صدای بوق ماشین‌ها و رفت‌وآمد هواپیما و ... را خوب گوش کنید. چه صدایی می‌شنوید و چه نقاشی می‌توانید بکشید؟

خلاصه ی ویدئو

اگر یادتان باشد دفعه قبل در مورد ایجاد صدا صحبت کردیم. الان در مورد اینکه به صداها گوش بدهیم با هم صحبت می‌کنیم. به صداهای اطرافتان خوب گوش کنید. مثلاً صدای کتابتان وقتی تند ورق می‌زنید یا مدادتان وقتی رنگ می‌کنید و یا صدای کتری و قوری. خوب گوش کنید و کمی هم تخیل کنید تا ببینید چه می‌شنوید. از شما می‌خواهم به صدای اجسام بی‌جان اطرافتان خوب گوش کنید و بگویید آن‌ها خوشحال هستند یا ناراحت؟  چه چیزی می‌خواهند به شما بگویند؟! مثلاً اگر کیفتان را پرت کردید یا کتابی را نخوانده‌اید، ببینید به شما چه حرفی می‌زنند؟

هنر و خلاقیت . درخت. خانم کاظمی
هنر و خلاقیت. جنگل. خانم کاظمی
هنر و خلاقیت.شخصیت پردازی۱.خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

امروز تصمیم داریم با خیال‌بافی به بزرگی صفحه کاغذمان یک درخت بکشیم. البته درختی که در ذهن و خیال شماست متفاوت از درختی است که در ذهن دیگری است. حتی متفاوت از درخت‌هایی که تا الان دیدیم نقاشی کنیم. فکر کنید شاخه‌های این درخت از کجا بیرون آمده؟ شاخه‌ها مثل بچه‌های یک درخت هستند. بعضی شاخه‌ها قدیمی و ضخیم‌تر و بعضی بچه‌های جدید این درخت هستند. شاخه‌های نازک و کوچکتر هستند. خوب در مورد تنوع برگ‌ها و شاخه‌ها فکر کنید. این درخت مختص شماست. درختتان و برگهایش شکل دنیای خیالی شماست. می‌توانید از کلاژ استفاده کنید و حتی با وسایل دنیای خیالی‌تان را بسازید.

خلاصه ی ویدئو

یادتان باشد در جلسات قبل در مورد درخت صحبت کردیم و شما با ذهن و خیالبافی درخت منحصر به خودتان را کشیدید. الان در مورد تعداد بیشتری درخت و تجمع درختان صحبت می‌کنیم. بله جنگل. البته دوری و نزدیکی را هم نشان می‌دهیم و با نقاشی، یک جنگل به این جهان هدیه می‌دهیم. حتماً دیدید درختان منظم و توی یک خط صاف نیستند بلکه پراکنده هستند. انتخاب کنید کجای صفحه شکل‌های دورتر و کجا شکل‌های نزدیک قرار دارد؟ شکل‌های دور جزییات کمتری دارند و شکل‌هایی که نزدیک‌تر هستند بزرگ و واضح با جزییات بیشتری هستند. با توجه به نکته‌هایی که گفته شد جنگلی زیبا رسم کنید.

خلاصه ی ویدئو

کتری ‌خانه را وقتی کاملا سرد و خالی هست روبرویتان قرار دهید و خوب نگاهش کنید. به این کتری شخصیت بدهید. خانم یا آقا. جزئیات را توی ذهنتان پرورش دهید و این شخصیت را روی کاغذ بکشید. دماغ کتری چه شکلی است؟ اگر از کتری‌های ذغالی شده و سیاه که برای جنگل و آتش استفاده می‌کنیم داشته باشید می‌توان شخصیت آنها را جزو آدم‌های آزاد در نظر گرفت که اصلاً قضاوت دیگران برایشان مهم نیست.

هنر و خلاقیت.شخصیت پردازی ۲.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.شخصیت پردازی ۳.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت. تشبیه. خانم کاظمی

خلاصه ی ویدئو

به کتری و قوری‌هایی که گفتم فکر کردید؟ امروز از شما می‌خواهم به قاشق و چنگال‌هایی که در خانه دارید فکر کنید. چه‌طور شخصیتی به آن‌ها می‌دهید؟ ممکن است یک قاشق کوچک باشد یا یک قاشق یکبار مصرف. برای هرکدام تخیل کنید و بگویید که اگر آدم بودند چه جور شخصیتی داشتند؟ به نظر من آن قاشق بلند  شخصیت خیلی منظمی دارد. شما چی فکر می‌کنید؟ خوب فکر کنید و با کمک ذهنتان به قاشق و چنگال‌های خانه شخصیت‌های مختلف بدهید.

خلاصه ی ویدئو

هرکس با وسیله ای بیشتر از بقیه وسایلش ارتباط دارد و اصطلاحاً با آن معاشرت دارد. مثلاً من با عینکم یا ساعتم خیلی ارتباط دارم. شما چه وسیله‌ای را خیلی دوست دارید و دائم همراهتان است؟ فکر و تخیل کنید و به آن وسیله شخصیت بدهید. ببینید دختر یا پسر، خانم یا آقا است؟ چندساله است؟مثلاً اگر عینک شخصیت داشت به نظرم آدم دقیقی بود! پس خوب به وسیله‌ای که بیشتر از بقیه‌ی وسایل دوستش دارید فکر کنید. به ماشین، عروسک، بالش یا... فکر کنید و شخصیت آن را بسازید.

خلاصه ی ویدئو

چند ظرف بردارید و روبرویتان قرار دهید و خوب به آن‌ها نگاه کنید. حالا ظرف‌ها را سرجایشان بگذارید و هر چه از آنها توی ذهنتان مانده روی کاغذ پیاده کنید.حالا نوبت خیال‌پردازی است طراحی خود را تبدیل به چیز جدیدی کنید و به آن شخصیت بدهید. شخصیت انسانی، حیوانی، اسطوره‌ای و هر‌چه که توی ذهن شماست. با کشیدن جزئیات و اجزای مختلف برای نقاشیهایتان آن طرح اولی را تبدیل به نقاشی جدید و جذابی کنید که دیگر شبیه شکل اولیه نباشد.

هنر و خلاقیت. دست. خانم کاظمی
هنر و خلاقیت. تجمع دست ها. خانم کاظمی
هنر و خلاقیت. پرتره. خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

بچه ها تا حالا به طور خاص به  دست‌هایتان نگاه کردید؟ یادتان هست دورتادور دستهایتان را خط می‌کشیدید؟حالا به طور جدید و خلاقانه به دستهایتان نگاه کنید. اینکه اگر انگشتان را را باز کنید یا دوتا دست را  روی هم بگذارید  چه چیزهایی درست می‌شود؟ مثلاً با دستهایتان چه چیزی درست می‌کنید؟ دو تا بال درست کنید یا یک نقاب یا چیزی شبیه پرنده. با دست‌ها و انگشتانتان کار کنید و در زاویه‌های مختلف چیزهای جدید بسازید. دست‌ها و انگشانتان را روی کاغذ بکشید و حالا یک بازی کنید. توی ذهنتان خیال‌بافی کنید. چه چیزهایی می‌شود ساخت؟ با این روش از ذهنتان کمک می‌گیرید و با کمک دستهایتان چیزهایی خلق می‌کنید که تکراری نیست. بلکه جدید و مختص شماست.

خلاصه ی ویدئو

دست‌ها را در حالت‌های مختلف نگاه کردیم و آن‌ها را بازی دادیم. دست‌ها را چندین بار و به حالت‌های باز، بسته و مشت روی کاغذ می‌کشیم. دست‌ها را روی هم چندین‌بار و در زوایای مختلف می‌کشیم. از شما می‌خواهم آن‌ها را به شکل جدیدی تبدیل کنید و نقاشی خود را کامل کنید.

خلاصه ی ویدئو

می‌خواهیم باهم به نقاشی پرتره بپردازیم. پرتره یعنی صورت. برای کشیدن صورت اول خوب به صورت یا عکسی که روبرویتان است نگاه کنید. جزئیات را بررسی کنید. مثلاً به صورتتان دست بکشید از پیشانی پایین بیایید. به چشم ها و بعد بینی می‌رسید. سپس لب‌ها و گردن. حالا مجدد از گردن رو به بالا دست بکشید. به گوش‌ها می‌رسید. بعد به برجستگی لپ بعد لب‌هایتان را حس می‌کنید. مژه و ابرو و موهایتان. با دیدن و لمس این جزئیات می‌توانید نقاشی دقیق و بهتری داشته باشید. به اطرافتان نگاه کنید و ببینید اجزای صورت شبیه چیست؟ مثلاً فرم لب‌ها یا بینی شبیه چه می‌تواند باشد؟ فقط یادتان باشد خیلی بزرگ بکشید. به اندازه کل کاغذتان و رنگ‌آمیزی کامل باشد. ممکن است بعضی جاها روشن‌تر و بعضی تیره‌تر باشد. پس از رنگ‌های مختلف استفاده کنید و بکشید.

هنرو خلاقیت. تصویرسازی با اشیا . خانم کاظمی
هنر و خلاقیت. نقاشی پرتره. خانم کاظمی
هنر و خلاقیت. طراحی محیطی . خانم کاظمی

خلاصه ی ویدئو

ابتدا به اطراف خوب نگاه کنید. وسیله‌ای ساده از اطرافتان انتخاب کنید و به عنوان الگو جلوی خودتان قرار دهید. مثلاً یک بطری آب را الگوی خود قرار دهید. حالا به صفحه‌ی روبرو خوب نگاه کنید و این شکل را بکشید. بعد از اینکه کار نقاشی تمام شد الگو را کنار بگذارید و با خلاقیت خودتان تصویرسازی کنید. ببینید می‌توانید این شکل را تبدیل به شکل دیگری کنید؟ مثلاً یک پادشاه؟ چوپان؟ درخت؟ و یا هر شکل دیگری. این یعنی تصویرسازی با استفاده از خلاقیت شما.

خلاصه ی ویدئو

امروز در مورد صورت آدم و رسم یک صورت نزدیک به واقعیت صحبت می‌کنیم. جلو آیینه به صورتتان نگاه کنید. شبیه چه شکلی است؟ دایره؟ بیضی؟ گاهی صورت‌ها کج‌وکوله‌تر هستند. ساده‌ترین حالت برای طراحی چهره انسان این است که بالاترین نقطه روی سر ما و چانه پایین‌ترین قسمت صورت است. بالا بزرگتر و چانه کوچکتر است .چیزی شبیه تخم مرغ. اگر خطی از وسط سر از بالا به پایین رسم کنیم و صورت را نصف کنیم چپ و راست صورت قرینه است. حالا خطی جای چشم‌ها و خطی هم زیر بینی رسم می‌کنیم. تقریبا شش تقسیم‌بندی داریم. جای چشم و ابرو را مشخص می‌کنیم. چشم ها متفاوت هستند بعضی درشت بعضی گرد. بین ابرو و چشم فاصله‌ای وجود دارد که پلک ماست. از کنار ابرو به استخوان بینی می‌رسیم. فرم بینی‌ها هم متفاوت است. از بینی کمی فاصله داریم تا به لب‌ها می‌رسیم. لب بالا فرورفتگی دارد و لب پایین هم هلالی شکل است. اندازه لب یعنی فاصله گوشه لبها از اندازه پهنای بینی متفاوت است. از بالا به سرتان دست بکشید و به گردن برسید. یعنی از بالای سر و بعد از گوشها با قوس به گردن و سر شانه می‌رسیم.

خلاصه ی ویدئو

یکی از پایه‌های مهم طراحی، طراحی محیطی است. محیط یعنی دور تا دور یک شکل. اگر یک شکل را جلوی خودتان قرار دهید و دستتان را روی کاغذ قرار دهید، فقط به شکل نگاه کنید و بدون اینکه دستتان را از روی کاغذ بردارید دورتادور شکل را رسم کنید، این تکنیک طراحی محیطی است. در واقع این تمرینی است بین دست و مغز و چشم شما.

هنر وخلاقیت.رنگ های اصلی و فرعی.خانم کاظمی
هنر و خلاقیت.رنگ های مکمل.خانم کاظمی
هنر و خلاقیت.نمایش عروسکی ۱. خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

رنگ ها گروه‌بندی مختلفی دارند. رنگ قرمز، زرد و آبی رنگ‌های اصلی هستند. گروهی دیگر هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند. مثلاً از ترکیب زرد و آبی، رنگ سبز و ترکیب زرد و قرمز، نارنجی به‌دست می‌آید. از ترکیب قرمز و آبی بنفش به‌دست می‌آید. به این گروه رنگ فرعی می‌گویند. دسته دیگر هم رنگ های خنثی هستند. مثل سفید و سیاه. از ترکیب سفید و سیاه هم خاکستری بدست می‌آید. می‌توانید جدولی بکشید و با ترکیب رنگ‌ها رنگ جدید ایجاد کنید.

خلاصه ی ویدئو

مکمل یعنی کامل کننده.رنگ مکمل هم کامل کننده بقیه رنگ هاست .وقتی یک رنگ از گروه اصلی و یک رنگ از گروه فرعی درکنار هم قرار بگیرند رنگ مکمل ایجاد میشود.به این ترتیب که یک رنگ اصلی انتخاب میکنیم مثلا قرمز را انتخاب میکنیم، و دو رنگ اصلی دیگر یعنی زرد و آبی را ترکیب میکنیم و رنگ بنفش ایجاد میشود پس یعنی مکمل قرمز سبز است.مکمل آبی ،نارنجی (ترکیب زرد و قرمز) و مکمل زرد،بنفش(ترکیب آبی وقرمز) است. حالا شما میتوانید با ترکیب رنگ های مایع مثل آبرنگ یا گواش ،نقاشی با رنگ مکمل بسازید.

خلاصه ی ویدئو

به نمایش‌هایی که به جای انسان عروسک‌ها در آن بازی می‌کنند و حرف می‌زنند اجرای عروسکی می‌گویند. مثل شهر موش‌ها یا کلاه‌ قرمزی. برای این اجرا کارگردانان و نویسندگان برای شخصیت‌ها اتود می‌زنند و به عروسک‌سازی فکر می‌کنند. در این نمایش‌ها شخصی به نام عروسک گردان وجود دارد. در این‌جا با کلماتی مثل عروسک، نمایش عروسکی، عروسک گردان و... آشنا می‌شویم. اگر بیاد داشته باشید ما هم عروسک‌هایی ساختیم و نمایش اجرا کردیم. به تکان دادن عروسک‌ها و بازی دادن آن‌ها در نمایش، عروسک‌گردانی می‌گویند.

هنر و خلاقیت. نمایش عروسکی ۲.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.اجرای عروسکی ۳.خانم رسول زاده
هنر وخلاقیت. نمایش عروسکی ۴. خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

اگر به یاد داشته باشید قرار شد به شخصیت یا چیزهایی که دوست دارید فکر کنید و اتود بزنید. حالا هر شخصیت که اتود زدید را روی کاغذ یا مقوا  بکشید و دوربری کنید. برای آن چشم و دهن بکشید و یک‌سری جزئیات مثلاً مو به آن اضافه کنید. شخصیت‌ها را خیلی پیچیده نکنید. حالا یک چوب به آن بچسبانید و برای کارهای هیجان انگیز در ویدئو های بعدی آماده شوید.

خلاصه ی ویدئو

جلسه‌ی قبل عروسک‌هایی را طراحی و آنها را به چوب متصل کردیم. برای نمایش لازم است با توجه به شخصیت‌هایی که ساختیم قصه داشته باشیم. مثلاً هر کدام چه‌طور وارد صحنه شوند، چه‌طور حرف بزنند و نقش ایفا کنند. با توجه به عروسک‌هایی که ساختیم برای هر کدام نقشی تعریف و داستانی خلق می‌کنیم.

خلاصه ی ویدئو

برای اجرای عروسکی در نظر داشته باشیم عروسکها مثل بازیگران داستان هستند. پس باید درست و به موقع تکان بخورند. از طرفی مراقب باشیم خودمان دیده نشویم یا اگر خودمان دیده می‌شویم باز هم با تغییر صدا و تکان دادن عروسک حواس مخاطب به عروسک‌های ما جلب شود. این یعنی اجرای نمایش عروسکی زیبا و جذاب. از طرفی قصه‌ی داستان فراموش نشود. اگر در قصه پند وجود داشته باشد نمایش بهتر و جذاب‌تر خواهد بود.

هنر و خلاقیت.کشف و اتود.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.جان بخشی به جسم بی جان.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.شخصیت پردازی چیست؟خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

از شما می‌خواهم بشینید و فکرکنید و یک موجود در ذهنتان تخیل کنید و بعد آن را خلق کنید. مثلاً یک حیوان. ببر یا سیمرغ یا یک شخصیت را تخیل کنید سپس روی کاغذ اتود بزنید. اتود یعنی پیش‌طرح یعنی تجسم.

خلاصه ی ویدئو

قراراست به جسم بی‌جان یک شی جان بدهیم. به این‌صورت که آن‌را در یک قصه یا موقعیت قرار می‌دهیم. مثل قصه‌ی شنگال. شنگال قاشقی بود که نه چنگال بود نه قاشق.  در آن قصه همه قاشق چنگال ها جان داشتند و راه می‌رفتند شما هم یک جسم خیالی در نظر بگیرید، به آن جان بدهید ویک قصه بسازید.

خلاصه ی ویدئو

اگر بخواهیم در مورد شخصیت من صحبت کنیم می‌گوییم خانمی حدود ۳۰ساله، عینکی، اخلاق و رفتارش به این‌صورت و دیگر ویژگی‌ها. شما هم به شخصیت خودتان بپردازید. چه چیزی دوست دارید؟ چه دوستی انتخاب می‌کنید؟ علائق شما چیست؟ اگر قرار بود اسمتان را انتخاب کنید چه اسمی انتخاب می‌کردید؟ به این موارد فکر کنید و شخصیت خودتان را بررسی کنید تا در جلسات بعدی بگویم چرا در این موارد صحبت کردیم.

هنر و خلاقیت .درخت.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.دست.خانم رسول زاده
هنر و خلاقیت.تولید صدا.خانم رسول زاده

خلاصه ی ویدئو

می‌خواهیم با هم یک درخت بکشیم.درختی که مختص تخیل شماست. دست‌های درخت یا شاخه‌هایش با پاهایش یا همان ریشه‌هایش خیلی متفاوت است. درختی بزرگ با میوه‌های متفاوت توی ذهن شماست. مثلاً میوه‌های درخت می‌تواند لباس، کفش، یا چند مدل میوه باشد. کلی حیوان هم توی این درخت زندگی می‌کنند. خوب فکر کنید و یک درخت متفاوت بکشید.

خلاصه ی ویدئو

امروز می‌خواهیم دستی متفاوت بکشیم. صفحه را افقی یا عمودی در نظر می‌گیریم. چند تا دست با سایزهای مختلف می‌کشیم. در نظر داشته باشید عنصر اصلی دست ما است که به آن فضای مثبت می‌گویند. دور کار را طرح و جزییات می‌کشیم که اصطلاحاً به آن فضای منفی می‌گویند.کل صفحه را رنگ کنید که جایی خالی نباشد.

خلاصه ی ویدئو

امروز یک استکان و قاشق برایتان آوردم تا به نکته ای برسیم. اگر با قاشق به قسمتهای مختلف استکان ضربه بزنیم صداهای متفاوتی ایجاد می‌شودو لبه‌ی آن یک صدا و ته آن صدایی متفاوت دارد. حالا به دیگر اجسام مثلاً میز ضربه بزنید. اگر با نوک انگشت ضربه بزنیم یک صدا و اگر با کف دست ضربه بزنیم صدایی متفاوت تولید خواهد شد. شما هم صداهای مختلف را کشف کنید.

هنر و خلاقیت.بازی با وسایل دم دستی.خانم کاظمی
هنر و خلاقیت .بررسی هنر و خلاقیت.خانم کاظمی
هنر و خلاقیت.نقاشی با ترسیم خطوط. خانم رسول‌زاده

خلاصه ی ویدئو

امروز می‌خواهیم به کمک این وسایل طرحی را بکشیم و با کمک خلاقیت آن‌را تبدیل به شکلی جدید کنیم. مثلاً من این‌جا قیچی را انتخاب کردم. قیچی را روی کاغذ می‌گذاریم و آن را به صورت باز و بسته می‌کشیم. حالا با خلاقیت خودتان یک شکل جدید ایجاد کنید و طرحی بسازید که از شکل اولیه‌تان مثلا قیچی فاصله بگیرید.

خلاصه ی ویدئو

خلاقیت یعنی چه؟کاری که از حالت روزمره و روتین خارج باشد را خلاقیت می‌گوییم. امسال در کنارتان هستیم تا با ابزارهای هنرهای تجسمی بتوانیم خلاقیت را پرورش دهیم. یعنی شرایطی ایجاد کنیم و ابزارهايي در دسترس شما بچه‌های عزیز قرار دهیم تا بتوانید یک اثر هنری خلق کنید. خلق کردن زمانی اتفاق می افتد که بدور از تکراری بودن و کپی کردن باشد و با استفاده از توانایی و فکر خودتان اتفاق بیافتد. آدم خلاق کسی است که همه چیز را منحصر به فرد خلق کند.

خلاصه ی ویدئو

می‌دانید چند نوع خط داریم؟ اگر به اجسام اطرافتان نگاه کنید متوجه می‌شوید خط‌های زیادی دور ما هستند. خط میز، خط گوشه‌ی دیوار، دور صفحه ساعت و ... . به همه این شکل ها خوب دقت کنید.

ما سه مدل خط داریم؛ خط صاف، که از شروع تا پایان آن یکنواخت است. خط شکسته: خط‌هایی که زاویه و گوشه دارند، مثل گوشه دیوار، یا خط‌هایی که برای رسم کوه ها در نقاشی استفاده می‌کنیم. خط منحنی: این خط از شروع تا پایان شکستگی و زاویه ندارد. خط‌های صاف مثل زندگیِ یکنواخت و بدون تلاش و هیجان هستند اما خط‌های شکسته مثل ضربان قلب بالا پایین می‌روند و کمتر تکراری‌اند.

هنر و خلاقیت. منظره.خانم رسول زاده
هنرو خلاقیت. آموزش پایه عکاسی. آقای اسکندری

خلاصه ی ویدئو

اگر به طبیعت و اطرافمان نگاه کنید وسیله‌ها و اجسام زیادی را در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی می‌بینیم. بزرگ و واقعی.

اما در نقاشی می‌توانیم آن‌چه در طبیعت و اطرافمان دیدیم را ساده و مینیمال کنیم. یا از اشکال هندسی یا شکل‌های ساده‌تر استفاده کنیم. مثلاً برای خورشید دایره یا برای نقاشی تلویزیون از مستطیل و یک خط به عنوان پایه آن استفاده کنیم. این سادگی به مخاطب (یعنی کسی که به اثر و نقاشی شما نگاه می‌کند) اجازه می‌دهد خیلی سریع به موضوع نقاشی پی ببرد.

خلاصه ی ویدئو

نکات مهم هنگام عکاسی: ابتدا بند دوربین را دور دست یا گردن بیندازید. برای عکاسی ابتدا دوربین کف دست چپ و آرنج روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. انگشت اشاره و شصت جهت تنظیم لنز روی لنز قرار می‌گیرد. با دست راست دوربین را نگه می‌داریم و انگشت اشاره دست راست را می‌گذاریم برای زدن دکمه شاتر. با چشم راست داخل چشمی را نگاه می‌کنیم و چشم دیگر کاملا بسته است. در مدت چند ثانیه که عکس می‌گیریم نفس نمی‌کشیم تا قفسه سینه تکان نخورد و عکس تار نشود. اگر از زاویه خیلی پایین بخواهیم عکس بگیریم یا لرزش دست داریم آرنج را روی زمین می‌گذاریم. راه دیگر برای این‌که عکس تار یا فلو نشود استفاده از فلش است. روی لنز فیلتر‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً فیلترUV خیلی کاربردی است و در زمان عکاسی از ابر، آسمان یا طبیعت از آن استفاده می‌کنیم.