..........

استعدادیابی ورزشی

امروزه نقش حرکات اصلاحی در کاهش ناهنجاری‌های روانی و تعادل اجتماعی و تأمین تندرستی آدمی بیش از پیش آشکار شده است. موضوع مورد مطالعه، بررسی ضعف‌ها و ناهنجاری‌های اکتسابی دستگاه استخوانی، عضلانی و مفصلی است. این ناهنجاری‌ها عموما به دلایلی چون عادات حرکتی نامناسب، فقر حرکتی، شرایط نامناسب محیطی و با مشخصه‌ی تدریجی بودن به‌ویژه در دوران کودکی و سنین رشد بروز می‌کنند. این اختلالات هنوز آن‌قدر شدت نیافته‌اند که مشکلات جدی برای فرد مبتلا ایجاد کرده و او را به دست جراح ارتوپد بسپارند یا او را ناگزیر به استفاده از وسایل کمکی مانند انواع بریس‌ها و پروتزها نمایند.

بنابراین امکان بهبود و اصلاح از طریق حرکات اصلاحی و ورزش‌های درمانی وجود دارد. هدف از حرکات اصلاحی و درمانی پیشگیری و توانبخشی در پی بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های جسمانی و حفظ وضعیت مناسب است.

جلسات مشاوره سلامت و تندرستی در مجتمع آموزشی فرهنگ، در چند مرحله و با هدف پیشگیری و توانبخشی در پی بروز ناهنجاریها و حفظ وضعیت مناسب دانش‌آموزان انجام می‌شود. این جلسات به طور رایگان برای دانش آموزان مدرسه و با حضور اولیاء آن‌ها برگزار می‌شود. در طول این طرح قد، وزن، تعادل و انعطاف‌پذیری بدنی هر دانش‌آموز بررسی شده و سپس با تشکیل پرونده مجزای سلامتی شامل وضعیت ساختار بدنی برای هر دانش‌آموز، اطلاعات دیگری مانند ساعت خواب، ساعت استفاده از رسانه‌ها و وضعیت تغذیه نیز ثبت و تحلیل می‌شود.

مشاوره ورزشی:

    • مشاوره تغذیه ورزشی

    • مشاوره کاهش- افزایش وزن

    • مشاوره وضعیت بدنی

    • مشاوره آمادگی جسمانی

    • مشاوره روانشناسی ورزشی

از این غربالگری برای استعدادیابی ورزشی و مشاوره حرکات اصلاحی در مراحل بعد استفاده خواهد شد. استعدادیابی فرآیندی است که طی آن خردسالان بر پایه آزمون‌های معین به سمت ورزش‌هایی که بیشترین شانس موفقیت را در آنها دارند راهنمایی می‌شوند.

برنامه جامع استعدادیابی ورزشی

همایش استعدادیابی ورزشی مجتمع آموزشی فرهنگ برای اولین بار با همکاری کمیته استعدادیابی استان تهران زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی انجام شد.

 

 

بطور کلی دو روش اصلی انتخاب و شناسایی ورزشکاران مستعد وجود دارد:

 روش طبیعی این است که ورزشکار در نتیجه تاثیرات موضعی و مقطعی به یک رشته ورزشی روی می آورد. پیشرفت تدریجی در اجراهای ورزشی ورزشکار که به وسیله انتخاب طبیعی برگزیده شده‌اند، به مستعد بودن یا نبودن این ورزشکاران در رشته ورزشی بستگی دارد.

 اغلب اتفاق می‌افتد که پیشرفت و تکامل اجراها به دلیل انتخاب نادرست رشته‌ی ورزشی ، بسیار کند انجام می‌شود.



استعدادیابی ورزشی

در روش علمی یا منظم، همان‌طور که در دبستان فرهنگ اجرا می‌شود با انجام آزمون‌های علمی توسط متخصصان و کارشناسان علوم ورزشی ، افراد به طور علمی شناسایی و به سمت رشته ورزشی مناسب راهنمایی می‌شوند. کسانی که به طور علمی انتخاب می‌شوند در مقایسه با ورزشکارانی که از طریق روش طبیعی انتخاب می‌گردند، برای رسیدن به اجراهای ورزشی بهینه و ماهرانه به زمان کمتری نیاز دارند. در رشته‌هایی که قد و وزن امتیاز محسوب می‌گردد (مانند: بسکتبال، والیبال، فوتبال، قایقرانی، پرتاب ها و غیره) انتخاب به روش علمی باید دقیقا مورد توجه قرار گیرد. به همین‌ترتیب، این امر در مورد رشته‌هایی که سرعت ، زمان عکس‌العمل ، سازگاری و قدرت تعیین‌کننده هستند نیز صدق می‌کند (دوهای سریع، جودو و هاکی، پرش‌ها و غیره). در مجتمع آموزشی فرهنگ به کمک متخصصان وکارشناسان علوم ورزشی، چنین توانایی هایی کشف و آشکار می‌شوند.

مراحل پیشرفت ورزشکار بعد از استعدادیابی

  ۱- رشد همه‌جانبه و کامل

  ۲-  تخصصی شدن ورزش

۳- رسیدن به حداکثر توانایی‌ها در ورزش مورد نظر

 مراحل استعداد یابی ورزشی در مدرسه‌ی فرهنگ تهرانپارس

تست پیکر سنجی، اندازه‌گیری ویژگی‌های پیکرسنجی مث قد، وزن، طول گسترده دست، دست برتر، پای برتر، شاخص توده بدنی، تیپ بدنی، قد پدر، قد مادر

ایستگاه تعادل شامل راه رفتن به جلو روی چوب موازنه و راه رفتن به عقب روی چوب موازنه

ایستگاه انعطاف‌پذیری

ایستگاه توان شامل پرش طول جفتی و پرتاب دو دستی توپ در حالت نشسته

ایستگاه سرعت شامل دویدن بیست متر

ایستگاه هماهنگی و جابه‌جایی شامل یورتمه رفتن( حفظ الگو برای ۴ گام متوالی برای حداقل ۱۰ متر)، لی‌لی کردن( حفظ الگو برای ۳ گام متوالی حداقل ۵ متر)، سر خوردن( حفظ الگو برای ۴ گام متوالی حداقل ۱۰ متر)

ایستگاه مهارت‌های توپی و کنترلی شامل دریبل درجا( حفظ الگو برای ۴ حرکت)، دریبل در حرکت( حفظ الگو برای ۶ تکرار حداقل ۱۰ متر)، دریافت توپ( از فاصله ۵ متری برای ۳ تکرار متوالی)، ضربه به توپ با پا( از فاصله ۱۰ متری)

از دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده استعداد شرایط فیزیکی و سنجش علاقه‌مندی دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان باید در اولین قدم به شرایط فیزیکی خودشان توجه داشته باشند و سعی کنند رشته ورزشی‌ را متناسب با شرایط فیزیکی مورد نیاز برای آن زمینه انتخاب کنند. همچنین در نظر داشته باشند بیشتر کسانی که ورزشکاران حرفه‌ای شده‌اند، در ابتدا به آن علاقه‌مند بوده‌اند و چه بسا عامل علاقه مهمتر از توانایی‌های فیزیکی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *